Balladi Elinan surmasta on syöpynyt mieleen syvästi. Kertoohan
se Laukon kartanossa Vesilahdella, lähellä Tamperetta, kotikaupunkiani
sattuneensa kolmoisdraamasta 1400-luvun lopulla. Balladista on syöpynyt mieleen
itsestään selvät asiat: Elina on hyvä ja viaton, Kirsti paha, viettelevä nainen
ja Klaus Kurki kiusaukseen lankeava, mutta liiaksi pahantahtoisia
kanssaihmisiään kuunteleva korskea kartanon isäntä.
Kristiina Vuori murtaa historiallisilla romaaneillaan
pinttyneitä myyttejä. Elinan surman (Tammi 2018, 320 s.) selitysosassa hän
rehellisesti kertoo, että hän on ottanut itselleen vapauden kertoa Elinan surma
-balladin tapahtumat niin kuin ne Laukon kartanon historiasta ja tämän päivän
ympäristöstä käsin olisivat voineet tapahtua.
Elinan surma on monella tavalla lumoava romaani. Se tempaa
lukijan mukaan huikeaan seikkailuun. Kaikenhan pitäisi olla balladin
perusteella itsestään selvää. Mutta ei välttämättä! Kirsti ei Kristiina Vuoren
romaanissa ole pahantahtoinen ja itsekäs viettelijä, vaan hän on olosuhteiden
uhri. Kartanon isännällä on rajoittamattomat oikeudet ottaa rakastajattarekseen
tai yhden yön kumppanikseen kenet tahansa palkollisen. Kirstiä ei suojaa edes
se että hän on ollut kasvattina orvoksi jäätyään arvotalossa. Elinahan on hänen
kasvinkumppaninsa, melkein sisar. Kirsti ei kelpaa kartanon emännäksi, vaikka
emäntäpiikana taitaa kaikki tehtävät ja taidot.
Romaani on huikea matka 1460-luvun Suomeen. Vaikka Laukossa
on oma pappi, on elämä taikojen ja uskomusten ympäröimää. Kaikki asiat pitää
tehdä määrätyssä järjestyksessä, on uhrattava ja uskottava. Erilaisilla
yrteillä ja tarvekaluilla, oikeastaan taikaesineillä voidaan tarvittaessa
vahingoittaa toista tai suojella itseään pahoilta hengiltä.
Kun Kirsti menettää odottamansa tyttären, ei hänen
kaunallaan ja katkeruudellaan ole enää mitään rajoja. Niinpä hän lähtee mukaan
imettäjä-äitinsä pojan alhaiseen juoneen. Kaikki saavat kavalan tuhopolton
seurauksena rangaistuksensa, mutta Kirsti saa myös elämälleen uuden sisällön ja
suunnan. Romaanissa ei käy yhtä pahasti kuin runossa.
Omakin mielikuvani Kirstistä on pitkälti muovautunut
balladin viimeisestä säkeestä: ”Se oli menoa nuoren miehen,/Kanssa nainehen
urohon;/Kirsti rakkina perässä.” Romaani päättyy kauniisti: ”Me emme ole
yhdessä nyt, mutta aina on olemassa huominen. Ja jonakin päivänä huominen ei
ole enää tulevaisuutta.”
Kirjan lopussa on sanasto, jonka avulla voi perehtyä historiallisiin
nimityksiin, asioihin ja ilmiöihin. Samoin kirjailija on koonnut sinne
tietopaketin Elinan surman historiallisista taustoista.
On hienoa että kirjailija tarttuu aiheeseen, joka on
kaikille tuttu ja josta ei pitäisi olla muuta kerrottavaa kuin se mitä on
kirjoitettu ja kerrottu jo moneen kertaan. Elinan surma on lumoava romaani. Se
on hieno sukellus historiaan ja oivaltava tulkinta tutusta tarinasta.
Muita Kristiina Vuoren historiallisia romaaneja:
Näkijän tytär, Siipirikko, Disa Hannuntytär, Neidonpalula, Kaarnatuuli ja Filippa.
Upea teos ja hienosti sovellettu ballaadiin.
VastaaPoista