Kjell Westö on tämän syksyn kirjailijajulkkis. Uusi romaani
Rikinkeltainen taivas (suom. Laura Bäck, Otava 2017, 459 s.) on ilmestynyt ja
Kansallisteatterissa on aloittanut voittokulkunsa Westön Kangastus 38 -romaanista tehty
näytelmä. Tyylikäs ja ajankohtainen tulkinta romaanista, joka monella tavalla
avartaa käsitystämme 1930-luvun Suomesta sen haavoista, haaveista ja
todellisuudesta.
Molemmat ovat paikkansa ansainneet. Rikinkeltainen taivas
on romaani ystävyydestä ja uskottomuudesta, rakkaudesta ja rahasta, onnesta ja
onnistumisesta, vääristä ja oikeista teoista.
Romaani kertoo suomenruotsalaisista, helsinkiläisistä
suvuista kolmen sukupolven ajan. Kertojana on ns. tavallisesta perheestä
kotoisin oleva mies, joka seurustelee tiiviisti lapsesta saakka paremmissa
piireissä. Jo pikkupoikana hän tutustuu hienossa kartanossa asuviin
sisaruksiin. Hän ystävystyy Alexin kanssa ja Alexin sisar Stella on hänen suuri
rakkaudesta.
Pari seurustelee, eroaa, on ystäviä, yrittää elää yhdessä,
eroaa moneen kertaan ja kaipaa toisiaan. Pakahduttavaa. Toinen tärkeä nainen
kertojan elämässä on Stellan ystävätär.
Kertoja haahuilee samalla tavalla kuin naisasioittensa kanssa myös ammatillisesti.
Hänen esikoisromaaninsa saa huikean vastaanoton ja sitten seuraavat romaanit
eivät saa kiitosta juuri miltään taholta. On pakko palata opettajaksi.
Stellan ja Alexin perhe ei ole niin siloinen ja onnellinen,
mitä lapset yrittävät uskotella kaikille ulkopuolisille. Salaisuudet
paljastuvat vääjäämättä. Yhteys lapsuuden ystäviin Alexiin ja kahteen muuhun
säilyy ja häilyy. Alex keskittää kaiken tarmonsa rikastumiseen. Hänestä
kehkeytyy itsekäs ja ylimielinen liikemies.
Westön kaikissa romaaneissa liikutaan yhteiskunnan ylimmän
luokan liepeillä. Aina on mukana niitäkin jotka eivät ole rikkaita, eivät edes
varakkaita. Lähimpänä toisiaan Rikinkeltaisen taivaan henkilöt ovat
nuoruus-iässä. Nuorten kasvukivut ovat melko samanlaisia riippumatta heidän
kotinsa varallisuudesta. Suhde omiin vanhempiin rakentuu myös lapsuudessa ja nuoruudessa. Kertojan vanhemmat eroavat, mutta hän on tekemisissä isänsä ja äitinsä kanssa näiden elämän loppuun asti.
Hyvin keskeisessä roolissa – kuten monessa muussakin Westön
romaanissa – on Helsinki. On hauska lukea kirjaa, jonka kadut ja talot pystyy
palauttamaan mieliinsä. On kuin katselisi elokuvaa lukiessaan.
Rikinkeltainen taivas on lukuromaani sanan parhaassa
merkityksessä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti