Muistan tummatukkaisen naisen Tampereen Ojakadulta, kun
olin koulupäivän jälkeen palaamassa kotiin Tampereen Kauppaoppilaitokselta.
Olin myös kuullut, että ihailemani runoilija oli asunut muutaman vuoden
kotikadullani Mäntykadulla, mutta ehtinyt muuttaa sieltä pois ennen kuin perheemme
muutti sinne.
Eeva-Liisa Manner (1921-1995) oli kuuluisa runoilija jo 1960-luvun
puolivälissä. Häntä näki Tampereen katukuvassa sen jälkeen enää harvemmin,
koska hän asui osan vuotta Espanjan Andalusiassa ja vietti kesiään Ruoveden
kesätorpassaan tai Havisevan kesämökillään.
Marja-Leena Tuurnan Eeva-Liisa Manner. Matka yli vaihtelevien äärten
(Tammi 2021, 265 s.) valottaa hienolla tavalla hieman arvoitukselliseksi
jääneen runoilijan elämää. Mannerin aikana kirjailija ei myynyt
aikaansaannoksiaan omalla olemuksellaan vaan teokset puhuivat itse omasta
puolestaan.
Manner on sodanjälkeisen kirjallisuutemme merkittävimpiä
kirjailijoita. Hän oli runoilija, näytelmäkirjailija, romaanien kirjoittaja,
suomentaja ja kriitikko. Vuonna 19512 ilmestynyt Tyttö taivaan laiturilla oli
vuosikymmeniä paras koskaan lukemani kirja. Luimme kirjan kouluni Tampereen
Yhteislyseon kirjallisuuspiirissä. Tutustuimme myös Mannerin runoihin.
Tuurnan elämäkerta on hieno kunnianosoitus hienolle
taiteilijalle. Monipuolisesti Tuurna valottaa Mannerin elämänvaiheita ja niiden
yhteyttä hänen runouteensa.
Olemme panneet ajan
liian ahtaaseen
astiaan?
Aika ei virtaa, ei ole
perättäinen, vaan,
kaikki aika on
ympärillä?
Näyte on Kokoelmasta
Fahrenheit, 1968. Tuurna pohtii tämän runonäytteen avulla Mannerin suhdetta
maisemaan. ”Se (maisema) merkitsee hänelle avaruutta ja sellaista aikaa, jossa
menneisyyteen sisältyy myös tulevaisuus. Ajan rinnastaminen maisemaan merkitsee
sitä, että tapahtumat ovat jo valmiina ja tulevat aikanaan kohdalle.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti