Jatkuvasti olen tilanteissa, joissa minut esitellään mieheni
vaimona. Esittelijä olettaa että kolmas henkilö tuntee mieheni, joten sitä
kautta selviää kuka minä olen. Aikoinaan se harmitti, mutta olen alistunut. Voihan
olla niinkin että mieheni vaimona oleminen on sittenkin suurempi ansio mitä
oletan.
Norjalainen Siri Hustvedt on kirjoittanut romaanin, jossa kuvataan
miltä tuntuu olla taidekauppiaan hieman taiteita harrastava vaimo ja mitä
leskeksi jäänyt nainen tekee oman taiteellisen minänsä mittauttamiseksi. Aiheesta
ja asetelmasta huolimatta Siri Hustvedtin uusimman romaanin Säihkyvän maailman
(suom. Kristiina Rikman, Otava 2014, 426 s.) kansilehden liepeessä kerrotaan
että kirjailija asuu Brooklynissä New Yorkissa aviomiehensä Paul Austerin
kanssa. Ei tälläkään kertaa käsitellä Siri Hustvedtiä itsellisenä kirjailija,
vaan pitää muistuttaa kenen vaimo hän on.
Säihkyvässä maailmassa Harriet Burden päättää leskeksi
jäätyään selvittää miten hänen tekemäänsä taiteeseen suhtaudutaan, kun teosten
tekijänä on mies ja mielellään aika nuori mies. Hän saa houkuteltua hankkeeseen
mukaan kolme nuorta miestä. Raha on houkutin mikä saa miehet tarttumaan
tarjoukseen.
Kolme miestä ovat taustoiltaan hyvin erilaisia. Yksi heistä on
jo ansainnut nimeä taiteilija, toiset ei. Eikä heistä kauhean paljon kuullakaan
näyttelyjen jälkeen lukuun ottamatta itsemurhan tekijää, joka kuvaa oman
kuolemansa.
Romaani on rakenteeltaan hyvin kiehtova. Siinä eri henkilöt
kertovat mitä oikeasti tapahtuu heidän mielestään. Aina välillä tarina etenee
päähenkilön omien päiväkirjamerkintöjen avulla. Tarinaa kasvaa ja kehittyy
näiden eri mielipiteiden ja näkökulmien kompinaationa. Teos on tulvillaan myös
filosofista pohdintaa taiteen merkityksestä. Sitaatit on lähdeviitteineen tarkkaan
taltioitu. Harriet Burdenin toiminta on hyvin punnittua ja harkittua.
”Elääkö maanpäällisessä vai päänsisäisessä maailmassa? Tulla
nähdyksi ja tunnistetuksi, vai piileksiä ja ajatella itsekseen? Näyttelijä vai
erakko? Kumpi? Hän halusi kumpaakin – olla sekä sisällä että ulkona, pohtia ja
toimia.”
Loppujen lopuksi
taidemaailma ei niin paljon hätkähdäkään Harrietin hankkeesta kuin hän itse on
olettanut. Miten 60-vuotiaan naisen taideteokset muka voisivat olla alle
30-vuotiaitten miesten tekemiä. Mutta ne vain voivat. Kukaan ei epäile eikä hämmästele
miksi juuri tämä miestaiteilija on tehnyt tällaisen teoksen. Liioin näyttelyt
eivät saa mitään sensaatiomaista huomiota. Selvää on että jos niiden oikea
tekijä olisi ollut näyttelyn töiden tekijä oikeasti, olisi huomio ollut vielä
vähäisempää.
Ehkäpä Harriet Burdenin kuoleman kuvaus jollakin tavalla sovittaa sen kaunan ja katkeruuden joka heijastuu hänen kaikesta toiminnastaan.
Tuntuu että normaalia hänen elämässään on vain suhde omaan tyttäreen. Poikakin on jäänyt jollakin tavalla vieraaksi. Ainakin minulle jäi itämään ajatus että sittenkin Harrietin työt olisivat saattaneet herättäää enemmän huomiota amerikkalaisessa taidemaailmassa jos hän olisi laittanut ne esille omalla nimellään. En halua antaa periksi siinä että maailma on nuorten miesten!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti