Bulevardilla, Albergassa ja Pariisissa
On kaksi
vaihtoehtoa kun saa käsiinsä Enni Mustosen uutuuden Taiteilijan vaimo (Otava
2018, 427 s.). Kirja on odotettu ja
siitä pitää. Tai. Lukiessa ajatukset risteilevät miksi joku haluaa kirjoittaa
saman naisen elämästä kuusi romaania ja lisää on tulossa. Ja tässä minä istun
ja luen.
Tuottelias Enni
Mustonen (itse asiassa Kirsti Manninen) on kirjoittanut lukemattomia romaaneja,
näytelmiä, kuunnelmia, tv-käsikirjoituksia ja ollut monessa mukana. Moni hänen
romaaneistaan on ollut sarja.
Aluksi oli
hauska seurata miten paimentyttö Idasta kasvoi topakka emännöitsijä, itsenäinen
nainen. Oma viehätyksensä oli Idan työpaikoissa. Sai uudesta näkökulmasta
kurkistaa Topeliuksen ja Sibeliuksen
perheiden ja Albert Edelfeltin elämään. Romaanit ovat myös kappale suomalaista
kulttuurihistoriaa.
Nyt tarinassa
on edetty Idan, täysihoitolan pitäjän tyttären elämän seuraamiseen. Kirsti on
päätynyt Pariisiin saamaan oppia muodin maailmassa. Samaan aikaan Pariisissa on
tietysti Olavi Paavolainen, Mika Waltari, Heikki Asunta, Yrjö Gustafsson. Idan
täysihoitola on Viivi ja Ville Vallgrenin huvilan naapuristossa ja tietysti perheet
ovat ystävystyneet.
Jotta mukaan
saadaan koko suomalainen eliitti on mukana Hertta Kuusinen, Kirstin
luokkatoverina. On tunnettu lehtimies Erkki Kivijärvi, L. Onerva, Leevi
Madetoja, Eino Leino, Minna Craucher. Tuntuu että kirjailijalla on lähes pakonomainen
tarve ujuttaa romaaneihinsa mukaan kaikki kuvattavan aikakauden suomalaiset
kulttuurihenkilöt. Pirtukauppa, Lapuan liike ja kyydityksetkin on saatu mukaan.
Idan aviomies on taksiautoilija, joka öisillä ajoretkillään hoitelee omasta
mielestään ”isänmaan asioita”.
Kirsti perustaa
ystävättärensä kanssa muotiliikkeen Helsingin Bulevardille. 1930- ja 1940 -lukujen
muotia on hauska seurata ja sitä miten kekseliäästi naiset nappaavat ajan
tapahtumista ideoita tuotteisiinsa.
Charles Lindberghin ensimmäinen välilaskuton lento yli Atlantin
valtameren ja lentäjän vierailu Suomessa saivat naiset valmistamaan
lentäjänlakkeja. Niistä tulikin Kirstin muotiliikkeen ”hittituote” pitkäksi
aikaa.
Kaiken
kaikkiaan romaani on kepeää ja harmitonta ajan kuvausta, onneksi kuitenkin
hyvin todentuntuista kaikesta huolimatta. Mukaan on mahdutettu Kirstin miehen
kuvanveistäjä Iivon taiteen tekemisen kiemuroita. Ehkäpä seuraavassa romaanissa
kuulemme lisää menestyneestä kuvataiteilija Aaltosesta.
Enni Mustosen
tyyli on sujuvaa, henkilökuvat kohtalaisen uskottavia. Mutta mielessä väikkyy
toisenkinlainen mahdollisuus kuvata Suomen historiaa. Olisihan eri
vuosikymmeniä voinut kuvat itsenäisissä romaaneissa. Sarja syntyy nopeasti ja
nyt olemme tottuneet moniosaisiin teoksiin niin tv-sarjoissa kuin romaaneissa.
Nyt odotamme Elena Ferranten Napoli-sarjan neljännen osan suomennoksen
ilmestymistä ja viimeistään kevättalvella mikä on seuraavan Syrjästäkatsojan
tarinan osan nimi. Päätyykö Kirsti poliitikoksi?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti