Anna-Liisa Haavikko on tehnyt Kaari Utriosta seikkaperäisen ja osittain myös mahtipontisen elämäkerran Kaari (Siltala 2020, 505 s.). Kaari Utrio on pikkutytöstä lähtien kirjoittanut kaiken kalkeropaperilla eli kaikesta tekstistä on syntynyt kaksi kappaletta, toisen on voinut lähettää kirjeenä tai antaa luettavaksi muuten vain. Toisen kopion kirjoittaja on säästänyt itsellään. Haavikolla on ollut materiaalia työhönsä yllin kyllin. Lukuisat haastattelut elävöittävät Kaari Utrion elämäntaipaletta hienosti.
Kustannusalalla elämäntyönsä tehnyt Untamo Utrio antoi
kotikeskusteluissa alkeisopetusta kirjojen kustantamisesta tytölle, joka jaksoi
kuunnella ja joka sai hyvin varhain kirjoituskoneen lahjaksi isältään. Isä oli
vakaasti sitä mieltä, että tytön elämäntyönä olisi kirjoittaminen, isän
mielessä kangasteli toimittajan työ. Kaarin äiti Meri Utrio toimitti muoti- ja
sisustusjuttuja ja käänsi kaunokirjallisuutta. Kääntäjän paikalla ei Meri
Utrion nimeä kirjoissa juuri ollut. Oli parempi, että mm. Netta Musketin kirjat
oli suomentanut Lea Karvonen. Se oli peitenimi, jonka takana oli kymmeniä
kirjailijoita.
Oli itsestään selvää että Kaarin kirjat kustantaisi Tammi.
Hän kiikutti käsikirjoituksensa kustantamoon isänsä seuraajalle Jarl
Hellemannille muutaman päivän kuluttua siitä, kun isä-Untamo oli jäänyt
eläkkeelle. Ja julkaistavaa Tammella riitti. Kaari Utrion tuotanto on huikea. Liki
neljäkymmentä historiallista romaania, kymmeniä tietokirjoja, jatkoromaaneja,
novelleja, artikkeleita, kirjallisuuskritiikkejä, kolumneja, tv- ja
radiokäsikirjoituksia. Hän on myös ollut ohjaajana kirjoittajaseminaareissa
Orivedellä ja Salossa ja Somerolla, pitänyt kymmeniä luentoja kotimaassa ja
ulkomailla.
Yhdessä puolisonsa Kai Linnilän kanssa he perustivat oman
kustantamon Amanitan. Amanita osti yhdessä Tammen kanssa uutiskuvatoimisto
Finlandia-Kuvan arkiston, satatuhatta valokuvaa. Niitä ryhtyi arkistoimaan ja
hoitamaan Meri Utrio. Perheyritys sai alkunsa. Myöhemmin Amanitan johtajaksi
nousi Lauri Linnilä ja hänen vaimonsa oli myös Amanitan palveluksessa.
Vuosikausia Utrion tuotanto ei monessa mielessä ”otettu
vakavasti”. Viihderomaanithan eivät olleet oikeaa kirjallisuutta. Ei vaikka ne
oli kirjoittanut historian maisteri ja joka näki valtavasti vaivaa
tarkistaakseen kaiken mistä kirjoitti. Vähitellen arvostelijoiden mielipide
muuttui ja Utriosta tuli niin viihdekirjailijana kuin historiallisten romaanien
kirjoittajana tien raivaaja. Elämäkerta valottaa hienosti kaikkien romaanien
taustaa ja niiden merkitystä ilmestymisajankohtana.
Utrio on ansioitunut ja palkittu kirjailija, hän on
vaikuttanut mielipiteillään monilla eri areenoilla, ottanut kantaa ja myös toiminut.
Sen verran hän mitannut poliittista kannatustaan, että sillä sarallakin hän
olisi voinut edetä jos olisi halunnut. Kotikuntansa Someron
kunnallispolitiikassa Utrio vaikutti pitkään ja oli myös presidentin valitsijamiehenä,
kun Koivisto valittiin presidentiksi. Hän oli kannattamassa Elisabeth Rehniä ja
oli myös Tarja Halosen kansalaisvaltuuskunnan puheenjohtaja. Siinä vaiheessa
Kaari Utrio oli jo taiteilijaprofessori.
Samalla kun ihailen ja arvostan Utrion mahtavaa uraa ja
hänen monipuolista yhteiskunnallista osallistumistaan ja aikaansaannoksia, on
pakko ihailla myös Anna-Liisa Haavikon elämäkertaa. Huikeiden saavutusten
ohella kuvataan myös elämän nurjat puolet, hienovaraisesti ja totuudellisesti.
Teos on kulttuurihistoriallisesti erittäin arvokas.
Kuuntelen tätä kirjaa parhaillaan ja kun naisjoukkoon lisätään vielä lukija Erja Manto niin tämä on todellinen nautinto! Ja aivan kuten sanot, Anna-Liisa Haavikko on kirjoittanut kulttuurihistoriallisen suurteoksen. /Mari
VastaaPoista