Päivi Lipposen esikoisromaanilla on mahtipontinen nimi
Ihmisyyden vuoksi (WSOY 2018, 424 s.). Mahtipontinen on myös romaanin aihe ja
etenkin sen ennakkomainonta. Salaperäisyyden verho putosi, kun julkisuudesta
vetäytynyt entinen kansanedustaja kertoi että hän on kirjoittanut romaanin.
Kirjan ennakkomarkkinointi huipentui kun Helsingin Sanomat julkaisi Paavo
Lipposen haastattelun, jossa kerrottiin että lehden ilmestymispäivänä
julkaistaan rouva Lipposen esikoisromaani.
Kirjan etukannella on pienellä teksti ”Romaani”. Teos on
merkillinen sekoitus faktaa ja fiktiota. Useimpien sivujen alareunassa on
viitteenä tieto mistä lähteestä päähenkilöiden keskusteluun on saatu aineisto. Lähteenä
ovat tutkimukset, päiväkirjat ja monet monet dokumentit. Romaanin tapahtumat
ajoittuvat vuosien 1917 – 2011 välille. Lukujen otsikot kertovat missä ja minä
vuonna mitäkin on tapahtunut.
Kaikki alkaa Josif Vissarionovitsin Dzugasvilin vierailusta
1917 Helsingissä. Stalinin läheiseksi mieheksi päätyy suomalainen Timo, joka on
paennut rajan yli Neuvostoliittoon vuoden 1918 tapahtumien jälkeen. Timosta
tulee romaanin itärintaman keskeinen henkilö. Häneltä jää Suomeen vaimo ja
tytär, joka äidin kuoleman jälkeen päätyy kasvattilapseksi juutalaissyntyiseen
perheeseen Helsingissä. Timosta tulee Dima ja hän kokee Stalinin lähipiirissä
monella tasolla kaikki ne kauheudet, mitä Neuvostoliitossa tapahtui.
Diman Suomeen jäänyt tytär päätyy 1930-luvulla Saksaan. Ja
sitä kautta pääsemme kurkistamaan mitä Hitler ajatteli, miksi hän teki niin
kuin teki ja mitä kaikkea Saksassa tapahtui. Mukana on sodan mielettömyys,
keskitysleirin kauhut. Kaikki mistä olemme moneen kertaan lukeneet.
Päivi Lipponen on rakentanut romaaninsa historiallisen
materiaalin varaan. Hän on myös asettanut itselleen korkean tavoitteen:
”Ihmisyyden vuoksi -kirjan henkilötarinat kertovat Euroopasta, kun länsimaisen
kulttuurin hyveet unohtuivat. Jotta totalitarismi ja viha eivät kokisi henkiin
heräämistä, meidän on otettava opiksi”.
On tärkeää ettei viime vuosisadan mielettömyyksiä unohdeta.
Lipposen romaani ei huikeasta tavoitteestaan huolimatta, tuo koettuun
totalitarismiin ja vihaan mitään uutta. Romaanin muoto ei tee asioista
koskettavia ja uskottavia.
Kuulostaa ihan siltä, että olisi pitänyt irrottautua niistä lähdemateriaaleista ja antaa mennä. Yleensä lähteitä käytetääänkin taustatyössä.
VastaaPoista