Milla Ollikaisen biofiktiivinen romaani Mathilda (WSOY 2025, 252 s.) paljastaa ne aukot mitä mielessäni on aina pyörinyt, kun olen vieraillut Kirkkonummella Hvitträskin asunto- ja ateljeemuseossa. Mainetta töillään – ennen muuta Suomen paviljonki Pariisin maailmannäyttelyyn vuonna 1900 – saavuttaneet arkkitehdit Herman Geselius, Armas Lindgren ja Eliel Saarinen rakennuttivat Hvitträskin päärakennuksen vuonna 1903. Eliel asui vaimonsa Mathildan kanssa talon eteläsiivessä. Saaristen avioliitto kesti vain muutaman vuoden. Mathildan elämää varjosti keskenmeno ja sitä seurannut lapsettomuus.
Ja sitten
tarinaan liittyy kummallinen kuvio, jonka perimmäistä olemusta Ollikainen
romaanissaan yrittää ratkaista. Eliel ja Mathilda vihittiin uusiin
avioliittoihin 1904 samana päivänä. Mathilda avioitui miehensä yhtiökumppanin
Herman Geseliuksen kanssa. Saarinen puolestaan meni naimisiin Geseliuksen
sisaren Lojan kanssa. Lindgrenin pariskunta muutti tässä vaiheessa Helsinkiin.
Pariskunnat
jatkoivat yhteiselämää ainutlaatuisen uljaassa talossa. Saarisille syntyi kaksi
lasta. Loja haluisi jatkaa uraansa taiteilijana, mutta ei saanut juuri tukea
mieheltään. Aluksi Mathilda tukeutui kaikessa Hermaniin.
Herman
tuntuu tietävän aina, mitä tarvitsen, sanomattakin, ja se on vienyt
yksinäisyyteni pois, on kuin rinnastani lähtisi säteitä häntä kohti, enkä ole
enää yksin itseni sisällä, avuttomana ja yksin, niin kuin olen niin kauan
ollut.
Hermanin
terveys alkaa rapistua ja vähitellen Mathilda vajoaa siihen yksinäisyyteen
mistä hän on yrittänyt päästä eroon. Hermanin kuoleman jälkeen Mathilda löytää
vielä uuden rakkauden ja muuttaa Bayonneen, pieneen kaupunkiin joka on Ranskan
puoleisessa Baskimaassa.
Vuosikymmenet pidettiin
varmana tietona, että Mathilda on kuollut keuhkotautiin. Ollikainen sai vihjeen
kirjeistä, jotka Mathildan äiti Antonia ”Tony” Gyldén oli kirjoittanut
Mathildalle ja tämän siskolle Eva Gyldénille. Kirjeiden avulla selvisi myös
Mathildan kuolinsyy.
Milla
Ollikainen on hienosti tavoittanut henkilöittensä ajatuksia ja tekojenkin
perimmäisiä syitä. Mathilda oli sittenkin enemmän kuin kaunis ja hermoherkkä
nainen. Hvitträskin jykevien seinien sisälle on mahdollisuus kurkistaa nyt
uudenlaisin ajatuksin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti