Liisankadulta Hollywoodiin
Kulttuurihistoriasta ja lähiajan historiasta laajemminkin
voi tänä keväänä nauttia lukemalla romaaneja. Tuula-Liina Variksen Sattunut
syntymään (WSOY 2020, 356 s.) on luokiteltu romaaniksi, mutta se on selkeästi
romaani kirjoittajan omasta elämästä, henkilöiden nimet vain on muutettu.
Enni Mustosen Pukija (Otava 2020, 524 s.) on
Syrjästäkatsojan tarinoita -sarjan kahdeksas romaani. Faktan ja fiktion
oivallinen sekoitus. Siinä missä Varis keskittyy tavallisen suomalaisen perheen
arkielämän kuvaukseen, liikutaan Pukijassa monenlaisissa kulttuuripiireissä
Suomi-Filmiteollisuuden Helsingin
studioilta Universal-yhtiön studioille Hollywoodiin.
Pukijan päähenkilö on kolmatta sukupolvea romaanisarjan
naisten ketjussa. Viena Aaltonen on Iidan tyttären Kirstin tytär. Iida ja
Kirsti asuvat edelleen Leppävaarassa. Kirstillä on uusi miesystävä, jonka
kanssa hän avioituu ja silloin joudutaan myös miettimään missä asutaan.
Elämänmenon kuvaaminen 1950-luvun Suomessa on mielenkiintoista luettavaa
molemmissa romaaneissa. Pukija jatkaa edeltäjiensä linjaa siinä että romaanin
päähenkilöillä on työnsä tai muiden elämäntilanteiden ansiosta mahdollisuus
törmätä tai joutua tekemiseen Suomen kulttuuri- ja nyt myös talouselämän
eliittiin.
Kirsti ja Viena ovat jopa mukana Marimekon ensimmäisessä
muotinäytöksessä Kalastajatorpalla 1951. Kirsti ei usko lainkaan
puuvillamekkojen tulevaisuuteen. Viena oppii Liisankadun studioilla tuntemaan
filmimaailman kirkkaimmat tähdet. Tanssi yli hautojen on Vienan ammattitaidon
koetinkivi. Miten saada keisaria esittävän Leif Wagerin olkapäälle ylimääräinen
lisätakkia täydellisen keisarin sotauniformun päälle.
Amerikkaan Viena päätyy oltuaan Miss Universum -kisoihin
osallistuneen Miss Suomen Armi Kuuselan pukijaksi ja ”huoltajaksi”.
Missikuvioissa Viena tutustuu Pohjanmaalta kotoisin olevaan Martta Valoon,
Universal-studioiden puvustopäällikköön ja päätyy studiolle töihin.
Luottamus Enni Mustosen sarjan fakta-tietojen
oikeellisuuteen sai monta osaa sitten pahemman luokan kolauksen, kun Kirsti
paikallisjunassa istuessaan mietti, että olisi sittenkin pitänyt ostaa talo
täysihoitolalle Kauniaista että olisi lyhyempi matka Helsinkiin. Totta kai me
radanvarren asukkaat hämmästelimme moista huolimattomuutta. Mutta ihan pienistä
ei kannata pillastua.
Aina saa hävetä
Tarkkaa ajankuvaa Tuula-Liina Varis on rakentanut
romaanissa Sattunut syntymään Suomen Kuvalehden artikkeleista otetuilla
lainauksilla. Paikka paikoin ne tuntuivat päälle liimatuilta. Ajan kuvausta
tuli kaksostyttöjen ja heidän isosiskonsa kehitystä seuraavassa tarinassa
tarpeeksi muutenkin. Ei oikein tiennyt lukiko romaania vai kepeää
historia-kertomusta.
Tuula-Liina Varis on hyvin ansioitunut ja tuottelias
kirjailija. Hän julkaisi esikoisteoksensa Esiäiti kellarissani ja muita
kertomuksia 50-vuotiaana. Erityisesti olen pitänyt monen muun lukijan tavoin
Variksen muistelmateoksesta Kilpikonna ja olkimarsalkka (1994). Se kertoo hänen
avioliitostaan runoilija, kääntäjä Pentti Saarikosken kanssa. Maan päällä
paikka yksi on (1999) kertoo Variksen ja hänen sisartensa lapsuudesta. Kaiken
kaikkiaan Varis on julkaissut yli 20 teosta ja yli tuhat kolumnia eri lehdissä.
Hän oli Suomen Kirjailijaliiton ensimmäinen naispuheenjohtaja.
Kaikki alkaa kun 1942 kun syntyy kaksostytöt,
jälkimmäinen 20 minuutti ensimmäisen syntymän jälkeen. Kätilö luulee
painelevansa ulos jälkeisiä, mutta syntyykin toinen lapsi. Ja muutenkin kaikki
menee heti pieleen, on odotettu yhtä poikaa ja tuleekin kaksi tyttöä ja
ennestään on jo yksi tyttö.
”..isä oli mennyt veljensä luo itku silmässä tätä
onnettomuutta suremaan, mutta oli sitten lopuksi huokaissut, että kai niillekin
jostain leipää saadaan. Mutta ei saatu maitoakaan, äidiltä ei herunut.”
1940- ja 1950-luvuilla elämä oli hyvin kaavoihin
kangistunutta. Lapsesta asti opittiin miten piti oppia elämään. Syitä moniin
tapoihin ja uskomuksiin, eivät vanhemmat osanneet antaa mitään selitystä, näin
vain kuului tehdä.
Kaksosten elämässä häpeästä tuli keskeinen asia elämässä.
Hävetä piti vaatteita, kotia, sisaruksia, vanhempia, vähän kaikkea. Häpeä ei
hellitä eikä sen tilalle tule muitakaan tunteita, kun tyttöjen äiti ja isä
kuolevat ennen kuin he ovat aikuisia. Onneksi heidän ympärillään on ihmisiä,
jotka auttavat ja kannustavat heitä opiskelemaan.
Tuula-Liisa Varis käy romaanissa läpi paljolti oman
elämänsä vaiheita. Tapahtumat lienevät kaikki napattu ns. oikeasta elämästä.
Henkilöiden nimet hieman muutettu. Ensimmäinen toimittaja-mies on Jarmo eikä
Rauno. Saarikoski on runoilija, juristi-aviomies Mikko Miska.
On hienoa miten Tuula-Liisa Varis pitää huolta
Runoilijasta. ”Runoilija kirjoittaa Assille: ”Ajattelen sinua hellyydellä nyt,
kun emme enää ole toistemme tiellä.” He pysyivät ystävinä. Kuolemaan asti.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti