Uusia näkökulmia vuoden 1918 sotaan löytyy romaaneista ja
muustakin kirjallisuudesta koko ajan. Erilaisen näkökulman kevään 2018
tapahtumiin tuo Pasi Pekkolan Huomenna kevät palaa (Otava 2018, 343 s.).
Lahteen neljän Kiinassa vietetyn vuoden jälkeen palannut
Pasi Pekkola kertoi, että häntä alkoi askarruttaa mitä Hennalan vankileirillä
oikein tapahtui. Häntä myös hämmästytti miten vähän kansalaissodan tapahtumat
ovat Lahdessa läsnä.
Kirjan eri osien nimet kuvastavat sen sisältöä hyvin:
Villilähde, Henrik, Lahti, Eeva, Hennala, Eino. Kotona Villilähteen mökissä kaikki
on lasten mielestä hyvin. Lahti on mukana kun kuvataan nykyisyyttä. Hennala edustaa
kaikkea sitä pahaa mitä Eeva ja Eino ovat lapsena kokeneet. Hennala jättää
kumpaankiin pysyvät jäljet eikä Hennala jätä heitä rauhaan aikuisiälläkään.
Parantumattoman haavan ja jäljen se jättää Hennalassa mainetta niittäneen
”lahtaajankin” elämään. Henrik on romaanin päähenkilöistä sittenkin se, johon
sota on painanut raskaimman leiman.
Pelko on tunne joka ei koskaan hellitä. ”Pelko on taivaalla
jylisevä ukkonen. Pelko on äidin rimpuilevat kintut sarkatakkisten miesten
otteessa. Pelko on sylissä värisevä jäniksenpoikanen. Pelko on tuntemattomien
säälivät katseet.” Jokainen joutuu taistelemaan omaa pelkoaan vastaan – yksin.
Hennalan vankileirin kauheuksilla Pekkola ei onneksi sorru
”mässäilemään”. Lasten asema on ihan yhtä kurja kuin aikuistenkin. Lohtua tuo
etenkin Eevalla ystävystyminen toisen tytön kanssa. Jossain vaiheessa Eeva
pääsee apulaiseksi sairashuoneelle ja Eino saa roikkua päivät siellä hänen
mukanaan. Einon turvana on pieni jäniksenpoika, jonka hän merkillisellä tavalla
onnistuu pitämään hengissä. Toinen turva on Eevan kertomat sadut.
Eevasta tulee rauhaton nainen, joka ei löydä paikkaansa.
Eino saa uuden kodin sodan jälkeen Pohjanmaalta ja etenee opiskelujen kautta
vastuunalaisiin tehtäviin. Mutta he kaikki ovat rikkinäisiä ihmisiä. Eeva ei
pysty Hennalan jälkeen kertomaan eikä lukemaan yhden yhtä satua.
Sisarukset tapaava vuosien jälkeen, mutta tunteet toista
kohtaan ovat turtuneet. ”Hän yrittää kysellä siskolta tämän elämästä, mutta saa
vastaukseksi vain hajanaisia lauseita, kuin leipää nokkivan linnun suusta
tipahtelevia murusia. On paikkoja ja maita ja ihmisiä ja ammatteja, mutta
yhtäkään niistä Eino ei osaa sovittaa siskonsa päälle. Koko Eevan elämä tuntuu
kuin vääränkokoiselta vaatteelta.”
Pekkola kuvaa kansalaissodan tapahtumia kiihkottomasti,
välillä hidastaen kertomista ja tapahtumien etenemistä. Sodan varjo ja sen
henkiset vauriot tulevat hyvin voimakkaasti ja vakuuttavasti esille. Useimmiten
vuoden 1918 sodan kauheuksia kokeneet eivät enää elä sodan jälkeen. Pekkolan
näkökulma on uusi, ankeudestaan huolimatta raikas.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti