Helmi Kekkosen Tämän naisen elämä (Siltala, 2021, 211 s.) on kustantajan mukaan ”vaikuttava taidonnäyte, poikkeuksellisen kiehtovasti ajassa liikkuva romaani, joka jättää lukijaansa lähtemättömän muistijäljen.” Kerrankin on helppo olla samaa mieltä markkinointiin tarkoitetun kehuvan tekstin kanssa.
Punainen mekko,
punatut huulet ja hiukset sykeröllä pään päällä antavat varmuutta 15-vuotiaalla
tytölle, joka valmistautuu äitinsä hautajaisiin. Samalla hän suree sitä, että
hänellä on pienemmät rinnat kuin hyvällä ystävättärellä ja muillakin luokan
tytöillä. Ajatukset pyörivät myös poikaystävässä. Isä odottaa tytärtään pihalla
mustiin pukeutuneena. Mutta hyväksyy tyttärensä valinnan. Heidän molempien on
selviydyttävä hautajaispäivästä ja jokaisesta muustakin päivästä sen jälkeen.
Kirjan ensi
lehdiltä lukija saa selville, että tytön äiti on kuollut ja tyttö syyttää
äitinsä kuolemasta itseään. Siitäkin huolimatta että äiti on ollut vuosikausia
psyykkisesti sairas. Kirja etenee kuvaamalla tytön kehittymistä nuoreksi
naiseksi ja lopulta aikuiseksi, hänen mielialojaan, vaikeuksiaan ja ennen
kaikkea ylivoimaiselta tuntuvaa tehtävää hyväksyä itsensä sellaisena kuin on.
Rakastamisen vaikeus on musertaa naisen täysin.
Äidin varjo seuraa Helenaa vääjäämättömästi.
Välillä hän eristäytyy kaikista ja kaikesta. Isän puheluihin hän vastaa kerran
kuussa ärtyisenä. On kuin pelkkä isän ääni muistuttaisi kaikesta siitä mitä hän
on kokenut lapsuuden kodissaan.
Päiviin ja tunteihin on tullut
säröjä, yksinäisyys päässyt jälleen sisälleni, suru alkanut lainehtia päivien
reunoilla harmaana, sinnikkäänä, vain jotenkuten siedettävänä.
Helenan tilanne vain pahenee ja pahenee. Hän
ei pysty kertomaan rakastamalleen miehelle millainen hänen lapsuutensa ja
nuoruutensa on oikeasti ollut. Hän valitsee työkseen lasten pelastamisen,
lastensuojelun kautta. Vie aikansa ennen kuin hän ymmärtää, että tämä ei ole
hänelle tarkoitettu työ. Työnohjaus on helpompaa, mutta sekin kuluttaa
kohtuuttomasti hänen henkisiä voimavarojaan.
Rakkaus pakottaa myös ottamaan kantaa siihen,
haluaako Helena lapsia vai ei. Hän ei halua, mutta sen kertominen miehelle,
joka selkeästi haluaisi perheen, on tuskallista. Helmi Kekkosen kuvaamana
pahinkin ahdistus on samalla kertaa epätoivoista ja toivoa herättävää. Kirjan
kieli on kaunista ja kuulasta. Sen avulla lukijan on helppo selviytyä
ahdistavista ja pelottavista asioista. Ja tästä syystä kirjan muistijälki on
painava, kuten kustantaja uskoo. Kirjailija ei liioittele eikä kauhistele, hän
kuvaa ja pakottaa lukijan väkisinkin pohtimaan tasapainoisen mielenterveyden
arvoa.
Me emme voi muuttaa sitä mitä
tapahtui, mutta voimme vaikuttaa siihen miten sinä siihen suhtaudut.
Kirjailija
Helmi Kekkonen myöntää, että kirjan kirjoittaminen on ollut uskomattoman
vaikeaa ja raskasta. ”Vaikeampaa kuin mikään tähän mennessä kirjoittamani, ja
samalla uskomattoman palkitsevaa.” Kirjan kirjoittaminen on kestänyt viisi
vuotta. Kirjailija kertoo oivaltaneensa,
että hän kykenee laajentamaan katsettaan ja tuomaan kerrontaan uusia sävyjä.
Hän kertoo saaneena vaikutteita monelta kirjailijalta. Sally Rooneyn
Keskusteluja ystävien kesken ja Normaaleja ihmisiä hän mainitsee
ensimmäisenä. Listalle ovat päässeet
myös Emma Clinen Tytöt, Venla Saalon Kukkia maan alla ja Pirkko Saision
Punainen erokirja ja Vigdis Hjorthin Perintötekijät.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti